5 серпня за два тижні до свята Преображення Господнього (другий Спас)
наступає Спасівський піст (Спасівка). Згідно з легендою, Спасівка —
продовження Великого посту. Бог визначив тривалість Великого посту
дев'ять тижнів, а святі отці почали просити Бога, щоб щось потрібно
зробити так, щоб полегшити піст, бо для людей дуже важко буде витримати
такий тривалий і затяжний піст. Тоді Бог розділив той піст на дві
частини: сім тижнів весною перед Великоднем І два тижні в кінці літа
перед Спасом. Ось чому за народним повір'ям у Спасівку треба так само
постити, як і у Великий піст.
Порівнюючи Із Петрівським постом Спасівку витримати було легше, бо вже
достигали квасоля й горох, гарбузи, кавуни й дині, огірки, яблука,
груші, за що цей час називали «Спасівка-ласівка». До свята Преображення
готували прісні коржі, розламували їх на дрібні шматки й заправляли
тертим- маком і медом. Ці коржі — «шулики» згадуються ще в «Енеїді»
Івана Котляревського:
На закуску куліш і кашу,
Лемішку, зубці, цутрю, квашу
І з маком медовий шулик.
Окрема заборона, відома всій Україні, накладалася на жінок, що втратили
дітей. Їм не дозволялося їсти ягід до Івана Купала (7 липня) і яблук до
Спаса (19 серпня). Існувало повір'я, що дітям «на тім світі» Матір Божа
роздає ласощі, зокрема яблучка та ягідки. Дітям, же чиї матері
спокусилися і з'їли до цих свят хоч одне яблучко чи ягідку, цих ласощів
не дадуть, і вони замість яблук гризтимуть свої кулачки. На Спаса
святили яблука й мед, і заборона для матерів знімалася.
Джерело:
Сапіга В. К. Українські народні свята та звичаї. К.: Т-во «Знання України».— 1993.— 112 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар