Одним із найцікавіших звичаїв наших предків є закликання весни.
У
своїх легендах і казках український народ створив світлий образ
Весни-дівчини з вінком квітів на буйних косах, що «десь у садочку шиє
сорочку, а інколи й у вигляді молодиці, що вже має або повинна мати
дочку:
Ой весна, весна та весняночка,
й де ж твоя донька, та паняночка...
Вона,
ця вродлива дівчина чи молодиця, володіє величезними скарбами, від неї
люди із давніх-давен щороку сподіваються щедрих дарів, а тому й
виглядають її вранці, до схід-сонця: вибігають на горби, стають на
воротях, лізуть на дах домівки — і запрошують, закликають її піснями:
Ой весна, весна та весняночка,
Ой де ж твоя донька, та паняночка...
Принеси нам збіжжя,
Прийди, весно, прийди,
Прийди, прийди, красна,
Принеси нам красок (квітів).
Тут же допитуються й про дари й отримують відповідь:
Ой весна красна, що нам винесла?
Ой винесла тепло і добреє літечко!
Малим дітонькам побіганячко,
Старим бабонькам посіданнячко,
Красним дівонькам на співаннячко,
А господарям на роботячко.
Але
й те, що виглядають та закликають весну, що сподіваються від неї дарів,
теж не залишаються в боргу перед нею: вони приносять їй
жертви-подарунки. «Діти носять у руках зроблену з дерева ластівку,
ходять із нею від хати до хати й прославляють наступаючу весну: «На
«сорок мучеників» печуть із тіста пташок на честь жайворонків, що тоді
вилітають із вирію». «Жінки на цей день закінчивши ткати своє полотно,
виходять із шматком його в поле, вклоняються на всі боки і, повернувшись
обличчям до схід-сонця, кажуть: «Ось тобі, мати-весна, нова обновка!»
Після цього розстеляють кусень полотна, кладуть на нього пиріг і йдуть
геть з надією, що льон і коноплі цього літа вродять добре...»
Закликають
весну, як правило, діти, дівчата й жінки. Це не завжди відбувається на
«сорок мучеників», — іноді на «Теплого Олекси», іноді на «Явдохи, а то й
напередодні Благовіщення. Ймовірно, що час закликання весни залежить
від регіону й від кліматичних умов року — ранньої чи пізньої весни.
Закликання
весни, символу життя, поєднане із вигнанням зими — смерті. Наші предки
обожнювали воскресіння Природи й вірили, що з нею пробуджуються,
виходять «на цей світ», розважаються і бенкетують разом із живими душі
померлих родичів. До речі, птахи — провісники весни, що за уявленнями
наших предків її приносили на своїх крилах із вирію — царства вічного
літа, уявлялися втіленням душ померлих, посередниками між небом і
землею, світом цим і потойбічним. Два споконвічні контрасти: світло й
темрява, тепло й холод, радість і смуток... Але за справедливим законом
життя кінець породжує початок, світло перемагає темряву, радість розвіює
смуток, тепло перемагає холод.
Вшановуючи кожне божество
весняного циклу, наш пращур не обділив увагою й божество зимове. Обряд
поховання Зими — Смерті у вигляді «Морени», по-народному «Марини», чи
просто «Мари», що морила землю стужею, а людину хворобою й голодом,
сповнений глибокого драматичного змісту. Солом'яне опудало Зими клалося в
труну, яку із плачем несли до річки, кидали у воду й топили.
Згідно
з слов'янським міфом, несли талі води Морену до русла сонячної
Ра-річки, туди де земля межувала з небом. Там зустрічала Морена душі
померлих, котрі теж перепливали Ра-річку й вертали на небесні луки
Сварога, захопивши із собою у вирій грудочку рідної землі. Мовляв,
блажен той, хто повен землі своєї, і неможливо його відділити від неї...
Полегшено
зітхали люди услід за Мореною, просвітлено дивилися з берега, як на
річці «щука хвостом лід розбиває: її б руками піймати, але боронь Боже!
Хто піймає, тому вже не рибалити — не піде риба на руку, тікатиме. Знали
про це від діда-прадіда, тому не займали щуку, тільки слухали, як
розливається вода й зелень «шумить». Розливи води й зелений «шум» —
переконлива ознака перемоги тепла.
Розлилися води
На чотири броди,
Гей, дівки, весна красна,
Зілля зелененьке!
Звістували голосисті дівчата щасливу новину, щебетали по-пташиному, і тут же «заплітали Шума»:
Ой, нумо, нумо,
в зеленого Шума,
а в нашого Шума —
зеленая шуба.
У ритуальному плетиві хороводу заворожувався шум зеленої весни: листя на деревах, трава на луках, вруно на полях...
Весняне дійство — хороводи та ігрища при розпаленому багатті — тривало в давніх слов'ян від березня до червня.
Коли
ж Україна-Русь прийняла християнство, обряд викликання весни став
розпочинатися з Великодня: одна його частина — палення вогню для
очищення землі перейшла на «Чистий четвер», а друга — поминання мертвих
на могилах — припала на «Проводи».
Тож прийди до нас,
1 Докладніше про це див.: Вовк І. Буде горі красно... / Людина і світ,—1992 —№ 4.—С. 46—50.
Весно,
— очисти води правічних річок, оживи заповітні береги Славутича і
священної Хортиці, дай животворящої сили усій землі нашій, засяй ясним
золотим сонцем у синім небі вільної України1.
Джерело: Джерело: Сапіга В. К. Українські народні свята та звичаї. К.: Т-во «Знання України».— 1993.— 112 с.
Привітання та поздоровлення із українськими святами, ММС та СМС, статуси, цікаві статті, зображення, картинки, усе українською.
Верхнє меню
- Головна сторінка
- Святкові поздоровлення
- День Святого Валентина
- 8 березня
- День народження
- День Сміху
- Вербна неділя
- Великдень
- Свято Івана Купала
- Весілля
- 9 Травня
- День матері
- Іменини
- День Св. Володимира
- День Незалежності
- День знань (1 вересня)
- День святого Миколая
- 2014 рік
- 2015 рік
- 2016 рік
- Тексти та пісні
Немає коментарів:
Дописати коментар